Copacabana, caiparinha´s en braziliaanse billen.. - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Nicole Melsen - WaarBenJij.nu Copacabana, caiparinha´s en braziliaanse billen.. - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Nicole Melsen - WaarBenJij.nu

Copacabana, caiparinha´s en braziliaanse billen..

Door: Nic

Blijf op de hoogte en volg Nicole

01 April 2014 | Brazilië, São Paulo

Bom dia todo!! Eindelijk weer een nieuw reisverslag van mij.. deze x vanuit Zuid Amerika. Zoals de meesten van jullie waarschijnlijk wel weten ben ik op dit moment een reis van 2 maanden aan het maken. Het eerste stuk van Rio tot Buenos Aires reis ik samen met Marjoke. Daarna vlieg ik alleen door naar Ushuaia en daar begint mijn 5 weekse avontuur door Patagonie.

Vorige week donderdag begon het avontuur in alle vroegte in Amsterdam. Met KLM vlogen we naar Parijs en vanuit het vliegtuig konden we de eiffeltoren zien.. hoe leuk! We hadden daar niet lang om over te stappen, maar door een technisch probleem, welke weten we nog steeds niet.. zijn we uiteindelijk ruim een half uur laten vertrokken. In een half leeg toestel vlogen we in 11,5 uur naar Rio met Air France. We kwamen daar in de avond aan, dus toen was het eigenlijk een kwestie van hostel zoeken, douchen en slapen.
Want de eerste dag Rio wilde we meteen goed besteden, er stond namelijk genoeg op onze to do list. Beginnende bij de suikerberg.. wel ff wennen aan die 30 graden hier. Een kabellift bracht ons naar de top, vanwaar we een fantastisch uitzicht hadden op een groot deel van Rio. Die middag hebben we meteen een kijkje genomen op Ipanema beach en de wijk die daarnaast ligt.. Leblon, een wat chiquere wijk in Rio. En het stereotype plaatje klopte, knappe mannen in kleine zwembroekjes die aan het beachvolleyballen waren. Jullie snappen dat wij even van dit uitzicht hebben zitten genieten.. ;-) En de eerste avond moesten we natuurlijk meteen naar Copacabana.
Dag 2 in Rio zouden we een tour maken naar een van de favela´s, alleen was er iets mis gegaan met de boeking. Dus zijn we die middag naar Santa Theresa gegaan, ook een erg leuke wijk met de bekende trappen van de muziekvideo van Snoop dogg en Pharrel. De kleurrijke tegels komen uit verschillende landen en zorgen voor een kleurrijk geheel.. Toen ook maar meteen de highlights van de omliggende wijken mee gepikt. Inclusief de bekende sambadrome van de carnaval en het stadion.. waar NL straks hopelijk wereldkampioen gaat worden! :-)
Brazilianen zijn trouwens super aardige mensen.. je hoeft maar 2 minuten op je kaartje te kijken waar je bent en ze vragen al meteen of je verdwaalt bent of hulp nodig hebt. En met alle plezier wijzen ze je dan de weg en lopen vaak ook nog een heel stuk met je mee. Daar kunnen wij in NL nog wel wat van leren...
Dag 3 gingen we dan eindelijk naar de favela, dit stond hoog op ons lijstje! We gingen naar Rocinha, een van de grootste favela´s van Zuid Amerika. Een favela is trouwens een soort van sloppenwijk, vroeger erg gevaarlijk ivm alle criminaliteit rondom drugs. Door de passificaties kun je daar nu echter gewoon rondlopen, doe dit echter niet zonder gids! Wnt echte straatnamen zijn er niet en de straatjes zijn smal, dus je verdwaalt er zo. Wel super interessant om te zien hoe de mensen daar leven; De meeste gebouwen zijn gewoon van steen, maar er staan ook krotten van hout tussen. Electriciteit wordt illigaal afgetapt, maar deze fevale is wel helemaal zelf voorziend, incl winkels en een kleine kliniek.
Die middag zijn we weer richting Ipanema gegaan, waar de bekende hippiemarkt was op zondag. Erg leuk om daar even rond te neuzen..
Dag 4 gingen we naar het Christusbeeld, helaas was het die dag bewolkt, maar dat mocht de pret niet drukken. Want ook vanaf hier hadden we weer een prachtig uitzicht over de stad, gezien het beeld zich op een berg van 600 meter hoog bevind. En de hilarische taferelen van capriolen die mensen uithalen om leuk op de foto te gaan met het christusbeeld, incl wijzelf.. haha.
De laatste dag in Rio zijn we nog naar een andere favela gegaan, St Marta. Hier is de videoclip van Micheal Jackson opgenomen, they don´t care about us. Er is zelfs een Michael Jackson plein. We hebben een poging gedaan om zelf dit plein te vinden, maar dat bleek onmogelijk.. door alle smalle gangen. Dus hebben we uiteindelijk een gids ingehuurd, die ons erheen heeft gebracht. Leuk detail nog om te vertellen is dat Akzo Nobel daar een project opgestart heeft, zodat de mensen hun huizen in allerlei leuke kleuren kunnen schilderen. Je kan je voorstellen dat dit een enorm leuk effect heeft. De laatste middag hebben we doorgebracht op Copacabana. En hoe konden we de week beter afsluiten dan naar een leuek samba club in Lapa te gaan.
Na 5 dg Rio was het tijd om deze fantastische stad te verlaten.
Na 3 uur met de bus en een uur met de boot kwamen we aan in Ilha Grande. Tijd om bij te komen van alle sightseeing... overdag heerlijk relaxen op het strand, sávonds lekker eten en daarna caiparinha´s drinken. We hadden al snel vrienden gemaakt met wat locals, waarna we op een of ander feestje belanden. Zo hebben we daar 3 heerlijke dagen doorgebracht..
Daarna zijn we verder de kust afgereisd naar Paraty, een schattig dorp met een historisch centrum dat autovrij is. Het deed ons erg aan Trinidad in Cuba denken met de kinderkopjes op de straten, de leuke restaurantjes, winkeltjes en live muziek overal. Hier vebleven we in een leuke pousada, die net wat verder uit het centrum bleek te liggen dan we dachten. Maar de eigenaar en zijn schoonvader wilden ons overal naartoe rijden.. hoe fijn. Zo belanden we op een middag met de hele familie op een leuk strandje en bij thuiskomst ging hij nog even liedjes spelen op zijn gitaar.]
Ondertussen zijn we aangekomen in Sao Paulo, een van de 3 grootste steden ter wereld.. we hebben maar 1 dag om deze wereldstad te ontdekken, omdat we morgenavond met de nachtbos naar Foz de Iguazu gaan. De watervallen op het drielandenpunt Brazilie, Paraguay en Argentinie.

Tot zover een korte versie van onze belevenissen tot nu toe..
Un beijo.. Marjoke & Nicole.

• 01 April 2014 - 06:57

Rita:

Hi Nicole, jullie hebben al weer heel wat beleefd en het lijkt net of jullie al heel lang weg zijn. Zoals je het beschrijft kunnen we precies meeleven. Pas goed op jezelf en divertir-se.

• 01 April 2014 - 09:23

Frank:

Heel leuk verslag om te lezen zo in de trein! Veel beter dan mijn dagelijkse metro;) Zo te horen hebben jullie al veel gedaan in een korte tijd! Veel plezier nog daar, veel foto's maken en genieten! Groetjes en xx van ons

• 01 April 2014 - 09:38

Hilde:

Heei Nicole! Wat een leuk verslag om te lezen! Jullie hebben al veel mooie dingen gezien. Super! Geniet van het vervolg van jullie reis!

• 01 April 2014 - 09:57

Paula:

Hey Nicole! Leuk om te lezen. Klinkt gezellig dat Riooo... Maak er iets moois van. Ik houd je in de gaten. :)

• 01 April 2014 - 09:57

Paula:

• 01 April 2014 - 11:16

José:

We zijn weer heel blij met je verslag en we genieten dagelijks mee met je App-jes.
    Wat zijn we blij al die mogelijkheden van tegenwoordig om zowat gelijktijdig met jullie mooie momenten daar, hier mee te genieten. um grande beijo de nós.

• 01 April 2014 - 15:58

Rina-Lies:

Ik genoot net van de kleurige bloemetjes in mijn tuin maar dat is vast niets bij al die kleurrijke jndrukken die jij opdoet.(ik bedoel niet alleen die gebruinde brazilianen. Geniet er van!

• 01 April 2014 - 21:59

Hetty:

leuk om ff te lezen wat je zoal aan het doen bent.geniet er lekker van. gr HettyH

• 01 April 2014 - 22:34

Jaitske:

Ha Nicole en Marjoke,

Een feest van herkenning! Leuk om jullie ervaringen te lezen! Wat een geweldige stad is Rio he? En Paraty ook zo' n heerlijke plek... Geniet verder van alle mooie dingen daar, ik reis in gedachten mee :-) xx

• 02 April 2014 - 08:37

Sanna:

Wat heerlijke reis maak je! Wij hebben destijds ook paraty, ilha granda, watervallen rio en sao paulo gedaan. Leuk om via jou verslag het weer her te beleven!

Sanna en Ablo

• 02 April 2014 - 19:25

Ilse Aben:

Hey Nic en Marjoke, Wat klinkt dit weer gaaf allemaal!!! Geniet er van! xx

• 02 April 2014 - 19:27

Johan En Anita:

Hallo Nicole.
    Leuk dat we weer mee kunnen genieten van je reis.
    Het klinkt al weer geweldig dus we blijven graag op de hoogte. Groetjes Johan en Anita.

• 02 April 2014 - 19:51

Meino:

Dag Nicole en Marjoke

We genieten van jullie beschrijving. Op één ding zijn we niet jaloers. De temperaturen overdag zullen hoog zijn met de zon boven de evenaar! Jammer dat het carnaval voorbij is....
    Meino en José

• 03 April 2014 - 08:46

Niels Goedvolk:

Hey Nicole en Marjoke,

Mooie trip zeg! Geweldig! Geniet ervan!

• 04 April 2014 - 09:41

Erna:

zie het allemaal zo voor me....vooral die feestjes :)
    geniet lekker!!