HMBC en een stukje Tuin Route - Reisverslag uit Jeffrey’s Bay, Zuid-Afrika van Nicole Melsen - WaarBenJij.nu HMBC en een stukje Tuin Route - Reisverslag uit Jeffrey’s Bay, Zuid-Afrika van Nicole Melsen - WaarBenJij.nu

HMBC en een stukje Tuin Route

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

20 Mei 2019 | Zuid-Afrika, Jeffrey’s Bay

Na een heerlijk weekend in Addo Elephant Park, begon hier ook weer een nieuwe week.
Op maandag ben ik gaan werken aan een document over echografie, wat ze hier straks als een soort naslagwerk kunnen gebruiken wanneer ik weg ben. De sisters in de kliniek hebben nooit een officiële echo-opleiding gevolgd, want die is er simpelweg niet. Wat ze weten hebben ze gelezen in de boeken en zijn vervolgens zelf aan de slag gegaan met het echo-apparaat.
Mijn voornaamste doel hier nu was dus ook om vooral Lynette, die bijna alle zwangeren ziet, deze weken bij te scholen over echografie.
Wat me de afgelopen weken wel duidelijk is geworden is dat echografie hier niet altijd even simpel is. Er staat wel een echo-apparaat op de kliniek, maar deze is al 10 jaar oud. De echo-beelden hier zijn dus niet zo mooi en duidelijk, als wanneer ik echo's maak in Nederland.
Daarnaast komen veel vrouwen pas laat in zorg en hebben ze niet altijd een idee hoever ze zwanger zijn. En wanneer ze dat wel weten, klopt het niet altijd.

Op dinsdag ben ik weer mee gegaan met de mobiele kliniek. Elke dinsdag en donderdag rijdt de mobiele kliniek uit.
Op dinsdag worden er scholen en crèches bezocht, om de kinderen daar te wegen, hun vitamines te geven, te vaccineren en hun gebit te bekijken. Hier in Zuid-Afrika is er namelijk geen consultatiebureau en geen schoolarts.
De Healthy Mom and Baby Clinic vervult deze functie hier.
Samen met sister Carin en sister Clara bezochten we hier een crèche aan de rand van de township. Dus de kinderen die hier op de crèche zitten hebben het nog relatief goed.
De kinderen die we hebben gezien die dag varieerden van ongeveer 3 tot 5 jaar. Verbazingwekkend was het om te zien hoe schuw de kindjes waren. Ze zeiden amper iets en moesten echt even ontdooien.
Ik woog alle kinderen en mocht hun tandjes bekijken. Carin checkte vervolgens in hun boekjes of ze met alles up to date waren.
Clara gaf de kinderen die het nodig hadden vervolgens vitamine A en een ontwormingskuur. Door het dieet dat mensen hier volgen krijgen alle kinderen vitamine A. En tot een leeftijd van 5 jaar krijgen ze elke 6 maanden een ontwormingskuur.
Naast de schuwheid van de kinderen vond ik de staat van hun gebit nog het meest indrukwekkend. Veel kinderen krijgen hier een hoop zoetigheid, of een fles met iets zoets om mee te gaan slapen.
Het gevolg.. veel gaatjes en zelfs weggerotte tanden of helemaal geen tanden meer. De kinderen worden namelijk verwezen naar het ziekenhuis waar deze rotte tanden getrokken worden.
Ik heb die dag 1 jongetje gezien die nog slechts 1 kies had... de rest was allemaal al getrokken. Hoe triest..
Gelukkig hadden we ook een tas tandenborstels mee om uit te delen.
Mensen die geen tandenborstels kunnen betalen, schijnen hier hun mond te spoelen met een soort zoutwater oplossing of gebruiken de as van een sigaret om hun tanden te reinigen.
Toen we klaar waren was er 1 meisje dat achterliep met haar vaccinaties en dus mee mocht de mobiele kliniek in.
Ondertussen heb ik buiten met de kinderen gespeeld. Wonderlijk om te zien hoe ze toen allemaal waren ontdooid en naar me toe kwamen om te spelen.

Op woensdag hadden we een soort groepsvoorlichting over de bevalling, die ik samen met Lynette heb gedaan. Er waren 5 dames aanwezig, waarvan slechts een met partner. Daarna hebben we bij alle zwangeren de zwangerschapscontroles gedaan.
Het schema van de controles voor de zwangere dames ziet er anders uit dan in Nederland. En ook de standaardzorg is anders. Zo worden de dames hier elke afspraak gecontroleerd op HIV en syfilis.
Op donderdag hebben we lekker samen echo's kunnen maken tijdens het spreekuur en konden we toepassen wat ik op papier had gezet.
Vrijdagochtend kwam er een klas van 12-13 jarigen naar de kliniek voor een rondleiding, maar ook om de kliniek te helpen.
Na de rondleiding ging er een groepje bijvoorbeeld de mobiele kliniek schoonmaken. Met een andere groep heb ik kledingzakken gemaakt voor de kinderen in de townships.
Daarna was het hier ook weekend....

Else had me gevraagd of ik de kinderen om 12 uur uit school kon ophalen, omdat zij Dennis naar het vliegveld wilde brengen. Die is de aankomende week even in Europa.
Annabelle en ik zijn die middag met de kinderen naar het Seaview Predator Park gereden. Dit is een sanctuary van 120 hectare groot met vooral leeuwen en tijgers. Je mocht met je eigen auto door het park rijden en op twee plekken mocht je de auto uit. Op de eerste plek bevonden zich de leeuwen en tijgers. Bij het restaurant was een soort boardwalk gemaakt waar zich nog meer dieren bevonden.
Op zaterdag zijn Else en ik met de kinderen een stukje richting het westen gereden, een deel van de bekende tuinroute.
Op de heenweg zijn we gestopt in Tsitsikamma National Park, een prachtig gebied langs de kust waar we een korte hike hebben gemaakt over o.a. twee hangbruggen. We hebben die nacht geslapen in een leuk huisje bij Keurboomstrand.
Zondagochtend ben ik samen met Ben even naar het strand gelopen.. bij aankomst zagen we iets in het water bewegen. Wat een timing, want op dat moment zwom er net een groepje dolfijnen voorbij.
Wat een prachtig begin van de dag!! Dit stond nog op mijn lijstje voor hier.... toen we het strand opliepen spotte Ben het tweede diertje. Een zeehondje op het strand, deze beestjes overleven alleen niet lang buiten het water. En hij of zij zag er niet uit alsof het snel de weg terug naar de zee kon vinden. We hebben dit dus maar snel bij de receptie gemeld toen we gingen uitchecken. Er werd meteen een opvang gebeld om de zeehond op te komen pikken. De vraag hier is dan alleen wel komen ze ook echt en hoe lang duurt dat dan?

Daarna zijn we nog iets verder langs de tuinroute gereden om te stoppen bij Knysna Elephant Park. Een opvang voor olifanten, waar we eerst een informatie video hebben gezien. Daarna mochten we de olifanten voeren en vervolgens konden we nog tussen de olifanten wandelen en mochten we ze zelfs even aanraken. Wat een belevenis, vooral ook voor de kinderen. Op de terugweg naar huis zijn we nog gestopt bij de Big Tree, een boom van 800 jaar oud, 36 meter hoog en 9 meter in omtrek.
Toen we J-Bay inreden was de lucht prachtig rose/rood gekleurd. De Afrikaanse zonsondergangen zijn echt zo fantastisch mooi!!

• 20 Mei 2019 - 19:29

Cathrien :

Wat een mooie belevenissen Nicole!
    Je doet goed werk met het team.
    Succes hoor en een fijne tijd.
    Lieve groetjes uit Assen
    Andries en Cathrien Telgenhof

• 21 Mei 2019 - 04:20

Meino Nijhoff:

Dag Nicole. Dat je je zo, zonder oordelen, kunt verplaatsen in een andere cultuur met gebrekkige medische voorzieningen zonder moedeloos (druppel op de gloeiende plaat) te worden! Respect. Meino en Jose Nijhoff

• 21 Mei 2019 - 05:06

Frieda Van Der Weerd:

Ha Nic., ik lees het al.... Je hebt veel te weinig tijd! Wat kun je veel betekenen voor de mensen daar. Ze gaan je zeker missen....

• 21 Mei 2019 - 09:34

Boukje:

Je reisverslag was weer interessant om te lezen. Misschien......ook nog iets voor Sjoerd! Je benut vlgs mij elk uur van de dag, wat een druk programma, maar prachtig. Fijne tijd nog, vlek

• 22 Mei 2019 - 12:13

Paula:

Hoi Nicole
    Wat heerlijk om jouw belevenissen hier te lezen.
    Zo maak je nogal wat mee.
    Hou vol en vergeet niet om ook te genieten.
    Groetjes
    Paula

• 24 Mei 2019 - 10:05

Ineke En Herman:

Lieve Nicole, fijn dat we je belevenissen kunnen volgen in het prachtige Zuid-Afrika, en wat mooi dat je zo’n goede bijdrage kunt leveren aan de gezondheidszorg daar. Heel veel plezier in de prachtige natuur en uiteraard veel succes met je werk. We kijken uit naar je volgende belevenissen. Groetjes van Ineke en Herman uit Assen.

• 26 Mei 2019 - 20:01

Erna:

wat ben je toch een kanjer!!