Annai Velankanni Hospital - Reisverslag uit Tirunelveli, India van Nicole Melsen - WaarBenJij.nu Annai Velankanni Hospital - Reisverslag uit Tirunelveli, India van Nicole Melsen - WaarBenJij.nu

Annai Velankanni Hospital

Door: Nic

Blijf op de hoogte en volg Nicole

19 November 2009 | India, Tirunelveli

Op veler verzoek weer een update over mijn leventje in Zuid India! heb het nog steeds ontzettend naar mijn zin hier..
Woon in een huis bij mijn Indiase mama, Jhansi.. samen met 3 andere vrijwilligers. Patrick, een engelse jongen die in de ietjesfabriek werkt.. Drew, een canadees die medicijnen wil gaan studeren en Simon, een Deen die ook medicijnen wil gaan studeren.

Vorige week maandag was mijn eerste dag in het ziekenhuis.. samem met Drew naar de poli van Dr Roy gegaan. Hij is de bas van het ziekenhuis en orthopeed. Het ziekenhuis, genaamd Annai Velankanni, is een privekliniek en eigenlijk een familiebedrijf. De 74-jarige meoder van Dr Roy heft het meer dan 30 jaar geleden opgezet, zijn vader doet de financiele kant. Zijn broer en zus zijn allebei arts en werken in het ziekenhuis en uiteraard zijn deze ook allemaal weer met een arts getrouwd net zoals Dr Roy.
De gezondheidszorg is hier trouwens heel anders georganiseerd dan in NL.
ER zijn overheidsziekenhuizen waar je voor een zeer kleine vergoedong een medische behandeling krijgt.. maar de zorg is daar over het algemeen niet erg goed. heb de afgelopen weken teveel mensen gezien die na een bezoek aan het overheidsziekenhuis, alsnog naar een privekliniek moesten. En priveklinieken zijne er genoeg, van groot tot klein! En voor alles moet je betalen..

Maar om ff terug te komen op mijn bezigheden hier. de eerste week ben ik dus met Dr Roy mee gelopen. Veel botbreuken en openwonden gezien.. Infectie is een van de grootste gevaren hier! Ongeveer 3x per week zijn we s'morgens al om 7 uur in het ziekenhuis om mee te kijken met de operaties.. daarna meestal poli en eventuele noodgevallen.
Vorige week woensdag had de familie van min Indiase mama ons uitgenodigd voor een verjaardag van een van de kinderen. Erg leuk om een x mee te maken. Geloof speelt nog een erg grote rol hier en de familie waar ik bij woon zijn Christelijk. Eerst dus met z'n allen gezongen, de verjaardagstart aangesneden en daarna werd er uiteraard met z'n allen uitgebreid gegeten. Erg leuk om een x mee te maken hoe een verjaardag her gevierd word. Overigens moet ik er wel bij vertellen dat de familie waar ik bij verlijf van rijke komaf is.. Als je in India mar een beetje geld hebt, heb je al snel een dienstmeid en een chauffeur.

Dr Roy is erg ebnthousiast en en echte workaholic.. afgelopen zaterdag konden we dus geen nee zeggen toen hij vol enthousiasme over een operatie begon te vertellen.. dus zijn we maar naar het ziekenhuis gegaan. Die avond had hij ons uitgenodigd om bij hem thuis te komen eten.. Hij woont in een werkelijk schitterend mooi huis! Een echte villa, gebouwd volgens de Indiase traditie.. Aan het eind van de avond werden we door de ambulance van het ziekenhuiis thuisgebracht.. :D Wat een belevenis, haha. De volgende dag heeft Dr Roy ons meegenomen naar een van de watervallen op een uur rijden van Tirunevelli. Hier liet hij erst het stuk land zien waar hij een huis ging bouwen.. en vervolgens zijn we naar de waterval gegaan. Ondr het toezicht van heel wat apen en Indiers, kon je verkoeling zoeken onder de waterval. De mannen hebben ook nog een masage gehad.. en ik mocht allen maar toekijken.. want man en vrouw is strict gescheiden in India, tenzij je man en vrouw bent.. En helaas waren er geen vrouwelijke masseuses.. Zelfs in de bus zitten de vrouwen voorin en de mannnen achterin..
Nadat we afgekoeld waren in de waterval bracht Dr Roy ons naar en mooi huis, er kwam een man op een scooter aanrjiden die het hek opende en voordat we het wisten stond op het dakterras een tafel voor ons gedekt met eten. Als je rijk bent in India, kun je inderdaad leven als een koning!!! En hier profiteren wij maar graag van mee.. :D We zaten op een schitterend locatie van onze Indiase lunch te genieten. Maar dat was nog niet het einde van onze vrije zondag.. s'avonds mochten we met Dr Ropy zijn familie mee uiteten.

Afgelopen maandag ben ik met Dr Gigi, Dr Roy's zus meegegaan, zij is de gynaecoloog. Al een aantal keizersnedes gezien, 4 bevallingen en heeeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeel mensen op de poli. Het is werkelijk bizar.. van privacy geen sprake. Er zijn ongeveer 5 vrouwen tegelijk in de poli.. ook loopt er een hele bende verpleegkundien rond waarvan ik geen idee heb wat ze eigenlijk precies doen. Zeer interessant dus allemaal!!! Deze week was het nog voornamelij kijken, maar hopelijk vanaf volgende week ook wat meer zelf doen! ben hier tenslotte niet gekomen om alleen maar toe te kijken..

Dit weekend ga ik met de jongens een weekendje weg.. en volgende week zullen we een aantal dagen in een leprakliniek gaan kijken! ben erg benieuwd.. daarover de volgende x meer dus Moet nu terug naar het ziekenhuis.. Nog ff geen foto's... want ben de vorige x 3 uur bezig geweest, zonder resultaat! Moet dus ff een internetcafe met een wat snellere verbindign zoeken. dan weer foto's beloofd!!!!!!!!!!!

Nog ff mijn nieuwe adres en telefoonnr!!! (alle fanmail en kerstkaarten zijn hierop welkom.. ;))

p/a Mrs Jhansi
17C1 North Highground Rd
Near Chinmaya School
Tiruneveli 2
India

+91 9790314956

Heeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeel liefs!! Kuss

  • 19 November 2009 - 10:30

    Wies:

    Yeaaaah! een nieuwe update. ik ga dr eens lekker voor zitten met een kopje thee :)

  • 19 November 2009 - 11:38

    Suus:

    Nicola!

    Je treft het weer he! Klinkt weer helemaal goed! Ik ben keihard bezig om voor onze trip klaar te zijn! Ik heb er zin in! Tot over 2 maanden!

    Dikke knuffel

  • 19 November 2009 - 12:37

    Fam.Sijtsema:

    Wat tref je het weer dat je zo'n familie en arts getroffen hebt,al zijn het lange dagen als je met zo'n enthouasteling op stap gaat.We hopen nog meer van je te lezen en geniet maar van.Met al deze indrukken ook wat de gezondheidszorg betreft,kun je vast wel later je voordeel mee doen,je weet nooit in wat voor situatie je nog terecht komt,zeker met zo'n avontuurlijke inslag als jij hebt.Liefs de buren van je ouders in Assen.

  • 19 November 2009 - 12:55

    Anny De Fijter:

    Hoi Nicole, leuk om alles weer te lezen. Wat maak je weer veel leuke dingen mee en ook hele serieuse natuurlijk. Wij gaan dit weekend ook leuke dingen doen n/l/ met de kids naar disneyland Parijs. Geniet daar in het verre India, wij doen het iets dichter bij huis.
    Groetjes van ons allemaal

  • 19 November 2009 - 16:37

    Anita & Johan:

    Hoi Nicole,
    leuk om weer eens een bericht uit dit werelddeel te lezen. Goed om te weten dat je het erg naar je zin hebt. Je ziet dus dat het leven daar totaal anders is als hier. Geniet van je vrije dagen en heel veel plezier in de komende tijd.

    Dikke kus, Anita en Johan.

  • 19 November 2009 - 20:48

    Lau:

    Geweldig wat weer een prachtig verhaal!! Geniet ervan!!!

  • 19 November 2009 - 23:02

    Paultje:

    hi nic
    wat val je weer met je neus in de boter, dat je gelijk met de baas uit eten mag.
    maar ik ga morgen naar lieve paul voor tv. opnames.misschien wordt ik 'n ietsie pietsie beroemd in nederland(haaren)word, ha,ha,ha.
    interresant dat je meer ok.ervaringen opdoet,wie weet wat je er in de tokomst nog mee kunt doen.
    ik lees het vervolg wel.
    groetjes uit brabant

  • 22 November 2009 - 19:25

    Rita:

    Hoi Nicole, je maakt heel wat mee. Ik kan me voorstellen dat je niet kan wachten om op de afdeling verloskunde mee te lopen in het ziekenhuis. En dan niet alleen kijken. groeten vanuit Assen, (harde regen en wind) xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

Vaak word er aan mij gevraagd van wie heb je dat reizen toch? En mijn ouders zeggen dan eigenlijk altijd.. geen idee! Maar vroeger gingen we sowieso elk jaar minstens 1x op wintersport en 3 weken weg met de caravan. Vaak waren we de andere vakanties ook niet thuis te vinden.. Dus tsja, eigenlijk is het me met de paplepen ingegegoten en na mijn eerste grote trip in 2003 ben ik officieel verslaafd! En vele avonturen volgden..

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 91213

Voorgaande reizen:

30 April 2019 - 31 Mei 2019

Zuid-Afrika

20 Maart 2014 - 18 Mei 2014

Zuid Amerika

07 Juli 2011 - 01 Augustus 2011

Afrika!!!

12 Januari 2010 - 13 April 2010

Down Under!!

23 Oktober 2009 - 11 Januari 2010

Verloskundige in India!!

27 April 2009 - 24 Juni 2009

Transsiberie Expres

13 Februari 2009 - 15 April 2009

Jetzt Gerlossssssssss

10 Januari 2008 - 12 Februari 2009

Ierland!!!

07 December 2007 - 04 Januari 2008

Gerlosssss

Landen bezocht: