Bezoek aan de leprakliniek! - Reisverslag uit Tirunelveli, India van Nicole Melsen - WaarBenJij.nu Bezoek aan de leprakliniek! - Reisverslag uit Tirunelveli, India van Nicole Melsen - WaarBenJij.nu

Bezoek aan de leprakliniek!

Door: Nic

Blijf op de hoogte en volg Nicole

01 December 2009 | India, Tirunelveli

Hi allemaal... ik zal eerst maar beginen met de vraag die blijkbaar vle mensen bezighoud.. Hoe het gaat met eten en evt voedselvergiftiging enz.. Ik kan jullie melden dat de alom gevreesde Dehli-belly mij gespaard is gebleven! :D Dit in tegenstelling tot vele andere, die een paar dagen bleek en zwetend boven de wc heben gehangen! :( Nou moet ik er wel bijzeggen dat ik erg voorzichtig ben met wat ik eet en voornamelijk vegetarisch eet hier in Zuid India.. (wat ook wel bekend staat als vegetarian heaven!!) Haha..

Maar goed.. waar was ik gebleven?? Want ik heb weer een hoop t evertellen.. Vorig weekend ben ik met de jongens naar Madurai gegaan.. eerst heerlijk gelunchd in het restaurant daar wat gerund word door familie van onze Indiase mama. daarna zijn we de stad ingegaan om deze te verkennen.. ik was er al een x geweest dus kon als giods voor de jongens fungeren. Uiteraard weer naar de tempel geweest.. Ook heb ik deze keer een tuniek laten maken.. Madurai staat niet alleen bekend om de tempel, maar ook vanwege de vele kleermakers (alleemaal mannen!!!)
s'Avonds lekker gegeten op het dakterras van een hotel voor 100 ropeis pp ( wat dus nog geen 1,5 euro is) Vervolgens lekker cocktails gedronken in de bar, voor 100 roepies, waar ik overigens weer de enige vrouw was! Vrouwen in India mogen namelijk geen alcohol nuttigen.. De volgende dag moesten we erg vroeg op, om met de trein naar Rameshwaram te gaan.. We dachten dat de trein er 2 uur over zou doen, maar dit bleek 4 uur te zijn. Gelukkig blek het bij aankomst een erg mooie plek te zijn met een schitterend strand waar we een groot deel van de dag hebben doorgebracht. Op deze plek waren we trouwens maar 40 km van Sri Lanka verwijderd, ooit was hier een brug dat beide landen met elkaar verbindde. Aan het eind van de middag ook daar de tempel bezocht en de volgende dag zijn we in de middag weer terug gegaan naar Tirunelveli. Vervolgens weer 2 dagen in het ziekenhuis gewerkt.. en op woensdag werden we opgehaald om naar de leprakliniek te gaan, samen met 5 andere vrijwilligers!

http://www.neemtreetrust.org.uk/stlukes/index.htm

Dit was erg indrukwekkend!!! India is het land met het hoogste aantal lepra patienten ter wereld.. ook met het hoogste aantal nieuwe lepra patienten. De kliniek, St Luke's in Peikulam doet geweldig goed werk en draait volledig op sponsoren! De patienten hoven dan ook niets te betalen, allen als je de poli bezoekt betaal je 10%. Naast het feit dat ze proberen de mensen met lepra te genezen en de verminkt mensen een zo goed moelijke toekomst te geven is er ook een weeshuis.. waar ongeveer 60 kinderen geschoold en gevoed worden met oog op een betere toekomst. Vaak zijn het kinderen van lepra patienten..
Op donderdagochtend hebben we eerst mee gekeken op de poli, zodat we het verschil tussen lepra en andere huidaandoeningen konden zien, na de lunchg zijn we naar de afdeling gegaan. Uiteraard was er een aparte afdeling voor mannen en vrouwen..
Hier werd ons nog weer eens duidelijk wat een verschrikkelijke ziekte lepra is en hoe blij we mogen zijn dat het niet meer voorkomt in Europa. Mooi was het om te zien dat de mensen hier niet ongelukkig zijn.. door hun verblijf in de kliniek ziet hun toekomst er juist beter uit! Sommigen maken zelfs manden, tassen en kaarsen die vervolgens verkocht worden en ten goede komen van de kliniek. s'avonds hebben we onze vrije tijd met de kinderen doorgebracht.. ze werden hel;emal wild toen ze ons zagen. Er werd spontaan een show voor ons opgevoerd.. zo leuk!!!! Er werd gedanst, gezongen.. uiteraard werd er ook een kleine bijdrage van ons verwacht.. dus hebben we de meiden een dansje geleerd. Vrijdagochtend kregen we nog 2 presentaties over lepra.. en daarna werden we opgedeeld in tweetallen en kregen we allemaaleen patient toegewezen om alle kenmerken van lepra te constateren. Na een speciale lunch, die werd bijgwoond door een sponsor ging iedereen weer terug naar zijn of haar ziekenhuis..
Afgelopen weekend eigenlijk vooral bijgekomen van alle indrukken..
Zaterdagavond heeft de neef van onze Indiase moeder ons mee uiteten genomen.. en gisteravond hebben wij onze Indiase moeder mee uit eten genomen..

Toen ik gister in het ziekenhuis aankwam blek de arts opeens een vrije dag te hebben, dus ben ik bij de echo's gaan kijken en s'middags de stad ingegaan om hier de tempel te bekijken.. NOg 3 dagen hier in het ziekenhuis.. en dan weer een lekker lang weekend vrij en naar het strand!! heb besloten om vanaf volgende week naar een ander ziekenhuis te gaan.. dus dit is waarschijnlijk mijn laatste bericht vanuit Tirunelveli.. ik verhuis dan namelijk naar Madurai!!!

Liefs & een dikke kusss voor allemaal!!


  • 01 December 2009 - 07:28

    José:

    Weer een indrukwekkend verhaal dochter, en wat een ervaring denk ik dat je bij die leprakliniek was. Je nederlands begint er wel een beetje onder te lijden, dus regelmatig oefenen!!!
    Ben erg benieuwd weer naar je volgende ervaringen!!!
    Liefs mam XXXXXXXXXXXX

  • 01 December 2009 - 08:01

    Anita & Johan:

    Zo, even weer van N.Z. naar India. Leuk om weer een vehaal van je te lezen. Zeker indrukwekkend, denk je als Nederlander niet meer bij na, een ziekte als lepra. Ook indrukwekkend zijn de prijzen voor het eten!!!!
    Veel plezier met de komende avonturen.
    Hoi en hug, Anita en Johan.

  • 01 December 2009 - 08:08

    An Ny De Fijter:

    Lijkt me inderdaad wel heel erg om al die leprapatienten te zien. Maar het mooie land maakt dan weer een heleboel goed. Hier alles o.k. tot de volgende keer.
    Groetjes tante Anny (en ome Kees natuurlijk)

  • 01 December 2009 - 08:25

    Suus:

    Meis!

    Indrukwekkend hoor! Wanneer komen die foto's nou? Tot over anderhalve maand!

    x

  • 01 December 2009 - 08:35

    José Nijhoff:

    Dag Nicole
    Een bijzondere ervaring. Lepra ken ik als ziekte alleen uit de bijbelse verhalen,en jij ervaart het als nog dagelijkse werkelijkheid. Maakt het je dan ook niet een beetje triest?
    Bedankt weer voor je mooie reisverslagen.
    groet van Meino en José

  • 01 December 2009 - 08:51

    Frank :

    Hee nicolee!!
    Leuk om weer wat van een medereisgenoot te horen! Ook de foto's die je hebt, zijn erg mooi! Ik probeer om iets te regelen met de Australian Open, dus ik zal halverwege jan. nog in melbourne zijn!

    xxx

  • 01 December 2009 - 10:33

    Beatrijs:

    He Nicole,

    Mooie ervaring idd weer! Geniet ervan! En die opmerking van je moeder over je Nederlandse taal wilde ik ook maken... haha!

    Liefs Beatrijs

  • 01 December 2009 - 11:09

    Angelique:

    Oh wat een gaaf bericht weer!

    Blijf het geweldig vinden om het te lezen. Op naar het volgende!

    Veel plezier!!!

    xx

  • 01 December 2009 - 16:02

    Rina-Lies:

    je mamma kan het niet laten om even pedagogisch te reageren maar het viel mij ook op. En hoe praat je eigenlijk met de Indiers? Verstaan die Engels? Je hebt steeds wel heel veel indrukken te verwerken. Leuk om mee te lezen gr. overbuurlies

  • 02 December 2009 - 00:24

    Paultje:

    tjonge,tjonge, als ik dit zo lees, is m'n klotepootje er niets bij vergeleken wat jij daar allemaal ziet!!!!
    ben benieuwd wat voor onbekende ziektes je nog meer tegen gaat komen.
    groetjes uit haaren

  • 02 December 2009 - 18:42

    Erica:

    Hoi Nicole,

    Goh Nicole, je maakt toch weer wat mee. Goed te lezen dat de mensen ondanks hun handicap niet altijd ongelukkig zijn! Kunnen wij hier allemaal nog wat van leren!!

    Groetjes Erica

  • 03 December 2009 - 21:01

    Caro:

    Krijg je dan nog wel je post?????????? aners stuur ik een nieuw kaartje!! XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

Vaak word er aan mij gevraagd van wie heb je dat reizen toch? En mijn ouders zeggen dan eigenlijk altijd.. geen idee! Maar vroeger gingen we sowieso elk jaar minstens 1x op wintersport en 3 weken weg met de caravan. Vaak waren we de andere vakanties ook niet thuis te vinden.. Dus tsja, eigenlijk is het me met de paplepen ingegegoten en na mijn eerste grote trip in 2003 ben ik officieel verslaafd! En vele avonturen volgden..

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 91186

Voorgaande reizen:

30 April 2019 - 31 Mei 2019

Zuid-Afrika

20 Maart 2014 - 18 Mei 2014

Zuid Amerika

07 Juli 2011 - 01 Augustus 2011

Afrika!!!

12 Januari 2010 - 13 April 2010

Down Under!!

23 Oktober 2009 - 11 Januari 2010

Verloskundige in India!!

27 April 2009 - 24 Juni 2009

Transsiberie Expres

13 Februari 2009 - 15 April 2009

Jetzt Gerlossssssssss

10 Januari 2008 - 12 Februari 2009

Ierland!!!

07 December 2007 - 04 Januari 2008

Gerlosssss

Landen bezocht: