Mongooltjes..!!!!! - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Nicole Melsen - WaarBenJij.nu Mongooltjes..!!!!! - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Nicole Melsen - WaarBenJij.nu

Mongooltjes..!!!!!

Door: Nic

Blijf op de hoogte en volg Nicole

20 Mei 2009 | Mongolië, Ulaanbaatar

Eindelijk weer een teken van leven.. na 8 dagen in de wildernis gekampeerd te hebben!! :D haha..
Het vorige bericht kwam nog uit Rusland.. deze alweer uit het schitterende Mongolie!!
In Moskou zijn we rond de middag op de trein gestapt om aan ons grote treinavontuur te beginnen.. maar liefst 4 dagen in de trein!!! Dat betekende 4 lange dagen slapen, eten, ouwehoeren, lezen, uit het raampje staren, vodka drinken, kaart spelletjes spelen en zo af en toe konden we dan ook uit de trein..
Op het perron kon je eten en drinken kopen.. vaak stonden er ook vrouwen met plaatselijke lekkernijen.. die we natuurlijk altijd ff moesten proeven!!! Je moest alleen nooit te ver bij je trein vandaan.. want er gaat geen fluitsignaal.. en soms vertrekt de trein opeens op een andere dan de aangegeven tijd! Opgepast dus!!! En vooral goed letten op je provodnik.. een soort conducteur.. die je bij iedere coupe 2 hebt.. Die geven je vaak een seintje weer de trein binnen te komen.. In de trein sliepen we in 4-pers coupes die je overdag om kon bouwen tot bankjes.. Ook was er een restauratiecoupe aanwezig!
Gelukkig heeft niemand van ons ergens de trein gemist.!! haha...
Na 4 dagen en een aantal tijdzones verder kwamen we aan in Irkoetsk, de hoofdstad van Siberie. Hier hadden we 2,5 dag om ons te vermaken.. en waar we eindelijk weer konden douchen!!!! In de trein was wel een toilet en een wastafel, maar helaas geen douche..) Na een overheerlijke douche zijn we meteen de stad gaan verkennen.. hier hebben we vele mooie kerken, cathedralen en houten gebouwen gezien! In Irkoetsk staan namelijk geweldig mooie houten gebouwen.. ook hebben we blini's gegeten!! Overheerlijke Russische panenkoeken.. s'avonds zijn we met het hele gezelschap uiteten geweest en hebben we de Baikalvis gegeten. De volgende dag stond er namelijk een excursie op het programma naar het Baikal meer, het diepste meer ter wereld!! Erg indrukwekkend.. want behalve erg diep is het meer ook erg groot en zwemt de heerlijke baikalvis daar rond.. die we op een plaatselijke markt nog een x voor de lunch hebben gegeten. Bij terugkomst in de stad wa shet overal erg druk.. Die dag was het dan ook nationale overwinningsdag in Rusland.. dus was er van alles te doen.. een beetje Koninginnedag zeg maar.. met als afsluiter vuurwerk!! Onze laatste dag in Irkoestst hebben we nog een klooster en een cathedraal bezocht.. wat eten ingeslagen op de plaatselijke markt voor de volgende treinreis.. nog een hapje gegeten en tegen de avond gingen we naar het station. Deze x moesten we 2 nachten en 1 dag in de trein doorbrengen en gingen we de Russisch-Mongoolse grens over... Nou, alleen daar kan ik al een boek overschrijven. haha!!! Dus om te zorgen dat dit verhaal niet heeeeeeeeeeeel erg lang gaat worden zal ik je alleen vertellen dat het ongeveer 7 uur een hoop papieren en inefficient werk van de plaatselijke beambten inhield!! hahaa.. maar uiteindelijk kwam iedereen Mongolie zonder problemen binnen en waren we weer een stempeltje in ons paspoort rijker! De volgende morgen werden we al om 4 uur door onze povodnik wakker gemaakt.. want om 6 uur zouden we in de hoofdstad van Mongolie aankomen.. Unlaanbatar is een grote en vieze stad, maar de rest van Mongolie is geweldig mooiiii!!!!! Gelukkig konden we meteen s'morgens onze hotelkamer in.. dus ff chillen, douchen en ontbijten en daarna meteen een citytour met onze Mongoolse gids Tuugi.. Te beginnen bij een Mongools klooster, dat erg indrukwekkend was! de monikken waren eerst thee aan het drinken toen we binnenkwamen, maar al snel was de theepauze voorbij en gingen ze bidden. Verder zijn we die dag nog naar een heuvel gereden, waar we een mooi uitzicht over de stad hadden.. Zijn we naar het historisch museum geweest, heerlijk gegeten bij de Mongolian BBQ en hadden we daarna vrije tijd om te shoppen.. Die avond zijn Onno, Matthijs en ik bij de Grand Khaan beland.. (een ierse pub) waar we lekker wijntjes en biertjes gedronken hebben in ons reiskloffie.. terwijl heel elite Mongolie er zat.. haha!!!
De volgende dag begon het echte avontuur, want toen zijn we met 2 busjes, onze plaatselijke gids, 2 chauffeurs en een kok richting de Gobi woestijn vertrokken.. Hier hebben we 3 nachten geslapen, waarvan 2 in tenten en in een ger.. (waar de Mongoolse nomanden ook in wonen..) De Gobi-woestijn is schitterend mooi en ondanks dat het een woestijn is was het landschap toch steeds afwisselend! In de Gobi hebben we een ruine van een klooster bezocht, zandduinen beklommen en kameel gereden.. (Ja, mam.. je leest het goed!! Ik heb een heel uur op een kameel gezeten en het gegil is vastgelegd op camera.. haha).
na 3 dagen in de Gobi zijn we weer wat meer Nood-westelijk gegaan waar we nog 3 nachten gekampeerd hebben in 2 schittrend mooi valleien.. obeschrijflijk mooi... (hopelijk kunnen we in China eindelijk wat foto's plaatsen). Hier hebben we gewandeld, nog 2 klooters bezocht, in de ijskoude rivier gezwommen en een nomaden-familie bezocht. Hier hebben we ook gezien hoe ze een schaap slachten en deze vervolgens s'avonds gegeten bij de Mongolian BBQ. Afgelopen nacht hebben we voor de laatste x in een ger geslapen en vanmiddag zijn we weer aangekomen in Unlaanbatar. Net nog ff het Natuurhistorisch museum bezocht.. Straxx gaan we weer naar de Grand Khaan om weer ff decadent te doen.. haha!! En dan stappen we morgenvroeg weer op de trein naar Bejing, waar we overmorgen aan zullen komen.. So, China.. here we come!!!!!!!!!

Zou nog wel veeeeeeeeel meer willen vertellen over dit fascinerende land.. maar volgens mij is dit alweer een veeeeeeel te lang verhaal geworden!! Super gaaf al jullie lieve reacties trouwens!!! leuk dat jullie op deze manier toch een beetje met ons mee kunnen reizen..

Tot in China!!!!! Liefs en een hele dikke kusss.>!!!

• 20 Mei 2009 - 09:57

Marianne Rohlfing:

Leuk om zo je reisverhalen te lezen! Ben benieuwd naar je volgende avontuur vanuit China!!
    Groetjes Marianne
    (die niet kan wachten tot ze over 2 jaar is afgestudeerd en dan ook eindelijk weer kan gaan reizen ;) )

• 20 Mei 2009 - 11:58

Frank:

Ni hao !!
    Veel plezier nog met jullie reis, schrijf nog mooie verhalen en doe nog heel veel leuke dingen !

á

• 20 Mei 2009 - 13:50

Rina-Lies:

Net met je mamma en de hondjes een rondje gemaakt. Ik ben benieuwd hoe het slaapt in zo'n ger. Zitten daar bedden in of een schapenvelletje of zo.
    goeie reis verder, Rina-Lies

• 20 Mei 2009 - 14:28

Ex-amerikagangers:

Geweldig weer wat te horen van jullie avonturen!!!
    Ben erg benieuwd naar de foto,s!!!!!
    Hoop ze gauw te kunnen zien!!!
    Liefs en een diiikkkkke kus

• 20 Mei 2009 - 14:51

Anouk:

en dat terwijl ik hier in nederland hard aan het werk ben.. en niks anders zie dan mijn huis.. bed en schoolwerk..
    dit lezen is wel even verfrissend.. dank u :D

kus

• 20 Mei 2009 - 16:12

Laura:

he meis,

leuk verhaal weer!! Kan erg genieten van je avonturen!!
    Als je weer thuis bent heb ik nog een geweldig nieuwtje......!!! jij kan het nu wel raden denk ik!!

dikke kus

• 20 Mei 2009 - 17:18

Sijtsema:

Jongens wat een reis,jij ziet wel ontzettend veel,ook dus heel nieuwe dingengeweldig

• 20 Mei 2009 - 17:28

Jan Winter:

He Nicole en Matthijs,heb net de e-mail van M.en het verslag van N.gelezen.Wat een geweldige verhalen van jullie.Ik hoop thuis nog veel van jullie verhalen te horen en de foto's te zien.Verder nog een hele fijne reis gewenst door China.

• 20 Mei 2009 - 18:11

Corianne:

mooi verhaal weer :D altijd leuk om te lezen! wees voorzichtig!
    kus

• 20 Mei 2009 - 20:33

Angelique:

Nicole!!!
    Echt weer een super mooi verhaal! Helemaal niet te lang hoor!!!
    Ben nu echt benieuwd geworden naar die foto's! zeker die van de ger-tenten, dat lijkt me toch wel zo gaaf!
    Hier komt de reunie wel dichtbij nu, iedereen heeft weer wat meer contact met elkaar, dus helemaal leuk. Wel errug jammer dat je der dan niet bij bent!

Genieten daar!!!

kuss

• 20 Mei 2009 - 21:06

Esther:

Heerlijk heerlijk heerlijk!!! Geniet van iedere minuut.

PS: heb je de blini's ook met rode kaviaar gegeten?

dikke kus

• 21 Mei 2009 - 08:44

Lynn:

Hey Nic,

Wat klinkt het toch allemaal lekker zeg! Mooie verhalen hoor. Geniet ervan meis.

xxlynnxx

• 21 Mei 2009 - 10:13

Herman En Ineke:

Hoi Nicole en Matthijs, Wat een schitterende reis maken jullie. We zijn heel erg benieuwd naar de foto's. China zal vast ook heel erg interessant zijn. Geniet er van en tot jullie volgende verhaal.

Liefs van Ineke & Herman

• 21 Mei 2009 - 22:18

Suus:

Nicola!

Klinkt weer heerlijk kind! Heb net Big Ben gesproken en hem jouw nummer gegeven voor China... Veel plezier daar!

Kus

• 22 Mei 2009 - 08:21

Rita:

Wat een avontuur!
    Kunnen jullie overal Engels spreken? Ben benieuwd naar de foto's.

• 25 Mei 2009 - 05:23

Jose En Meino:

Wij waren even zelf op vakantie, Nicole helemaal naar friesland! geen problemen bij d grens gehad, de oversteek duurde ook minder dan 7 uur.
    Veel plezier bij je volgende reisstations!
    Meino en José